Som kursansvarig har du kanske frågor om rutinerna kring Canvas. Här får du svar på några av de vanligaste frågorna.
De administrativa rutiner som beskrivs är de som gäller på Högskolan Kristanstad. Andra lärosäten har andra rutiner.
När får jag kursytan?
Som kursansvarig får du tillgång direkt när kursen skapats. På intranätet hittar du uppgift om vilka veckor som gäller för respektive termin.
Hur hittar jag kursytan?
Välj Kurser – Alla kurser så får du en lista med länkar till alla kursytor du har tillgång till. Passa gärna på att sätta en stjärna framför de kurser du vill ha på startsidan.
Om kursen inte finns med i listan beror det med stor sannolikhet på att du ännu inte är inlagd som kursansvarig i det system som Canvas hämtar uppgifter ifrån. Kontakta studieadministrationen på student@hkr.se och be dem se till att du blir tillagd som kursansvarig i Ubas/Ladok.
Kan jag få kursytan tidigare?
Nej, tyvärr. Lösningen är att du gör en egen kursyta för kursutveckling. Klicka på knappen för ditt konto och välj Verktyg. Skriv önskat namn och kurskod. Det är fiffigt att låta ordet ”utveckling” vara en del av namnet så att du kan skilja utvecklingskurser från autogenererade kurser.
Vad är det första jag bör göra i en ny kursyta?
Börja med att lägga till övriga medverkande lärare. Det gör du med funktionen HKR-verktyg. Sök på namn eller lärarsignatur.
Hur återanvänder jag material från en tidigare kurs?
Använd Canvas funktioner för kopiera mellan kurser. Undvik att kopiera och klistra in, det kan fungera med ren text men om texten innehåller länkar eller bilder är risken för dolda fel mycket stor.
- Klicka på knappen Importera befintligt innehåll på den nya kursens startsida.
- Välj att du vill kopiera en Canvaskurs
- Sök efter den kurs du vill importera från
- Viktigt: bocka i rutan Välj specifikt innehåll
- Klicka på Importera
- Klicka på knappen Välj innehåll och markera det du vill importera.
Tips! Importera gärna ett par moduler i taget och kontrollera dem innan du importerar mera.
Ytterligare vanliga frågor (som inte finns med i filmen)
Hur ger jag en extern lärare / gästföreläsare tillgång till kursen?
Alla som ska ha tillgång till Canvas måste ha ett HKR-konto. Du eller din närmaste chef beställer detta via HR-avdelningen. Ytterligare information om hur beställningen går till och vad som gäller för gästföreläsare hittar du på intranätet.
Vi har precis bytt kursansvarig. Hur får vi det ändrat på Canvas?
Kontakta studieadministrationen på student@hkr.se och be dem ändra kursansvarig i Ubas/Ladok. Några timmar efter att ändringen gjorts uppdateras det automatiskt i Canvas.
När får studenterna tillgång till kursytan?
Studenter får tillgång inom 24 timmar när de registrerat sig på kursen. Registreringen öppnar en vecka innan kursstart.
Normalt förväntas studenter registrera sig själva via Ladok. Studenter som har problem med registreringen kan få hjälp genom att maila student@hkr.se eller ringa 044-250 31 00.