Använd en delad PowerPoint online för att dokumentera gruppdiskussioner.
Det är viktig att alla jobbar i onlineverktyget för att förändringar ska synas omedelbart. Att jobba i den nedladdade skrivbordsappen PowerPoint fungerar inte alls lika bra.
Skapa grunden för ett samarbetsdokument
- Gå till din OneDrive. Du som är lärare på Högskolan Kristianstad kan använda länken https://hkrse-my.sharepoint.com/
- Skapa/öppna den mapp där du vill ha presentationen. (Ej nödvändigt, men kan underlätta i framtiden).
- Klicka på knappen för att skapa en ny PowerPoint-presentation.
- Döp presentationen genom att klicka uppe i den röda raden där det står ”Presentation”.
- Gör en slide för varje grupp.
Dela med dig av länken till dem som ska samarbeta
Du delar via knappen Dela uppe till höger.
Dela via e-post – om ni bara är några få: Klicka på Dela-knappen och därefter Dela direkt under. Skriv in e-post till dem som ska samarbeta och eventuellt ett kort meddelande. När de klickar på länken i sin mail kommer de direkt in i redigeringsläget.
Dela via länk – om ni är många: Klicka på Dela-knappen och därefter Dela direkt under.
- Klicka antingen på knappen med ett kugghjul eller på texten Personer som du anger kan redigera. Bägge tar dig till inställningarna för delning.
- Markera Personer i Högskolan Kristianstad. Kontrollera så att Kan redigera är valt under fler inställningar och klicka på Använd.
- Kontrollera så att texten nu har ändrats till Personer i din organisation som har länken kan redigera. Klicka på knappen Kopiera länk.
Den kopierade länken kan du exempelvis klistra in i chatten i Zoom eller i ett anslag på Canvas.
Bra att veta: Högskolan Kristianstads säkerhetspolicy tillåter inte valet att dela en länk med ”Vem som helst”. Studenter som får länken kan behöva logga in med sin HKR-inloggning för att komma åt filen. Personal som jobbar på sin personaldator brukar vara automatiskt inloggade.