Diskussioner spelar en central roll i många kurser. Här är det du viktigaste du behöver veta om hur det fungerar.
Bra att veta: Den här filmen är inspelad med ett studentperspektiv men passar lika bra för dig som är lärare. För lärare finns kompletterande filmer om inställningar och specialfall.
Skriva i en diskussion
En diskussion inleds alltid med ett huvudinlägg och möjlighet att svara på det inlägget. Om diskussionen är trådad går det också att klicka på Svara under respektive svar.
Infoga filer i en diskussion
Välj lämpligt alternativ under Infoga i skrivrutans menyrad. Alternativen är Bild, Media (filmer och ljud) samt Dokument (t ex Word, PowerPoint, Excel, PDF).
Filer du infogar i en diskussion kan adderas till ditt personliga filutrymme. Detta filutrymme är begränsat till ca 100 MB och du kan råka ut för att det inte går att ladda upp fler filer när det blivit fullt. Om detta händer behöver du gå in via Konto – Filer och plocka bort en eller flera stora filer från Mina filer.
Inställningar och val i diskussionens ovankant
- Sök, person eller inlägg.
- Välj nyast eller äldst inlägg först.
- Välj om du vill se allt eller dölja sådant som är markerat som läst.
- Välj om du vill att svar i trådade diskussioner ska visas i sidomeny eller i flöde.
Diskussioner i kursmenyn
Klicka på Diskussioner i kursmenyn så hittar du alla diskussioner som finns i kursen. I de flesta kurser kan studenter starta egna diskussioner genom att klicka på + Diskussion. Lärare kan även starta diskussioner via en modul för att tydliggöra hur de hänger samman med kursen som helhet.
På sidan för Diskussioner kan du även välja om du vill att inlägg ska markeras som lästa automatiskt när du skrollat igenom dem eller om du själv vill markera vad du har läst.
Profilbild i diskussioner
Gå via Konto – Profil om du vill ladda upp en bild av dig själv.