Samla in data med Forms för Excel

All samla in värden till ett Exceldokument online kan vara användbart om ni ska jobba med värdena tillsammans.

Det kan till exempel vara:

  • Mätvärden från en laboration.
  • Artinventering på en exkursion.
  • Svår ord / begrepp / glosor som ni ska hjälpas åt att hitta förklaringar till.
  • Lämpliga sökord för olika typer av litteratursökningar.
  • Övningar med brainstorm.

Det speciella med den här metoden är att du kan dela Exceldokumentet till dem du samarbetar med så att de får tillgång till resultatet efterhand som det kommer in.

Om du inte har behov av att dela Exeldokumentet online kan du gå direkt till forms.office.com och göra ditt formulär. De svar som samlats in går att ladda hem som en Excelfil för att jobba vidare med.

Så här kommer du igång

Du kan gå antingen via OneDrive eller via Excel Online. Det är mest en smaksak. Jag väljer att gå via OneDrive för att enklare styra vilken mapp Excelfilen ska hamna i.

  1. Logga in i din webbmail på mail.hkr.se
  2. Klicka på de nio prickarna högst upp till vänster och välj OneDrive.
  3. Klicka på Nytt och skapa en mapp eller gå in i en mapp du redan har.
  4. Klicka på Nytt och välj Forms för Excel.
  5. Skriv en rubrik för formuläret och klicka på Skapa.

Frågor och inställningar

  1. Lägg till en fråga i taget genom att klicka på knappen Lägg till ny. Det finns flera olika frågetyper som kan läggas till.
  2. Om du vill byta färg eller bakgrund klickar du på knappen Tema.
  3. Klicka på knappen Samla in svar. Viktigt! Jag rekommenderar att du väljer alternativet Alla kan svara. Dels slipper ni krångel med inloggningar, dels gör det att de som skickar in blir anonyma.

Svarslänken hittar du direkt under inställningen för vem som kan svara. Om du ska skicka ut länken via Zoom eller Canvas kan du klicka på knappen för att kopiera länken.

Om de som ska svara gör det via mobilen kan det vara mer praktiskt ladda hem och skriva ut en QR-kod.

Hitta och dela svaren

  1. Gå tillbaka till din OneDrive. I den mapp där du stod då du klickade på Forms för Excel kommer det nu att finnas ett Exceldokument med samma filnamn som du skrev in.
  2. Arbetsboken innehåller troligen en del blad och kolumner som är tomma. Dem kan du radera om du vill städa upp.
  3. Klicka på Dela i övre högra hörnet och välj Dela.
  4. Välj länkinställningen Personer i Högskolan Kristianstad som har länken och kopiera den länk som genereras.

Bra att veta: Det krävs alltså inloggning i HKR:s system för att kunna öppna filen. Det går lika bra med studentinloggning som med lärarinloggning.

Säkerhet och integritet

Oavsett vilken metod du väljer lagras svaren online, antingen i Forms eller i Forms+Excel. Var noga med att ställa in ditt formulär på Alla kan svara så att svaren blir anonyma. Ställ inga frågor som kan kopplas till en person.

Specifikt för Högskolan Kristianstad

Inloggning via mail.hkr.se gäller anställda och studenter på Högskolan Kristianstad.

Om du tillhör ett annat lärosäte: kontrollera om ni har tillgång till OneDrive och hur du i så fall loggar in.