Samarbetsgrupper – Lärarperspektiv

Med en enkel inställning i kursen kan du låta studenterna skapa egna grupper för samarbete.

OBSERVERA att grupper skapade på det här viset inte kan kopplas till bedömda diskussioner eller inlämningsuppgifter. De kan endast användas för studenters egeninitierade samarbete och självreglerade lärande.

Så här gör du som lärare

  • Klicka på Inställningar i Canvas kursmeny.
  • Rulla allra längst ner och sätt en bock i rutan framför Låt studenter organisera sina egna grupper.
  • Klicka på Uppdatera kursinformation.
  • Informera studenterna!

Information till studenter är viktig

Risken att studenter skulle råka använda fel grupp för att lämna in en uppgift är obefintlig. Gruppinlämning kan bara göras från den grupp du som lärare har kopplat till uppgiften. Däremot kan det finnas en risk att studenter går med i fel grupper och därmed inte får den grupptillgång till uppgiften de behöver. Om du använder både valbara grupper för bedömda aktiviteter och egenorganiserade samarbetsgrupper i samma kurs behöver du vara extra noga med informationen till dina studenter så att det inte blir missförstånd med hur de grupper de ska gå med i är märkta.

Observera att studenter inte har de flikar du som lärare ser. Hos studenter ligger samtliga grupper under rubriken Grupper. Grupperna är märkta efter de namn du har på flikarna.

Vid behov kan du ge dina studenter dessa länkar:

Grupper – anslut dig till en grupp (för lärarskapade valbara grupper)

Samarbetsgrupper – Studentperspektiv

Om gruppinställningar behöver ändras

För närvarande är det inte möjligt för studenter att ändra inställningar för hur man får bli medlem i en grupp eller att lägga till/ta bort medlemmar. Du som lärare hjälper dem enkelt genom att gå till Grupper – Studentgrupper.

För att ändra inställningarna för en grupp: klicka på de tre prickarna till höger och välj Redigera.

För att lägga till/ta bort medlemmar: expandera gruppen med pilen så du ser vilka som är i gruppen. Dra personer till eller från namnlistan till vänster.