Tre saker som är viktigt att kontrollera före kursstart, speciellt om du använder importerat material från tidigare år.
Steg 1: Kontrollera och justera inlämningsdatum
Snabbaste sättet att få en överblick över vilka inlämningsdatum som är satta är att gå till Kursöversikt. Där listas de i datumordning.
Om något behöver justeras är det smidigast att göra via Uppgifter.
- Justera inlämningsdatum för en enskild uppgift genom att klicka på de tre prickarna till höger om dess rubrik och välja Tilldela till. Ändra i sidomenyn som dyker upp. Spara i sidomenyn.
- Justera inlämningsdatum för flera uppgifter genom att klicka på de tre prickarna högt upp till höger och välja Redigera uppgiftsdatum. Du får en lista över alla uppgifter och kan fylla i de datum som gäller på rätt plats.
Steg 2: Avpublicera eventuella gruppuppgifter
Korrekta kopplingar för gruppuppgifter går inte att göra förrän studenterna finns i kursen och du har fördelat dem i grupper. Eftersom det inte går att ändra inställningarna för gruppuppgift efter att första studenten har lämnat in är det klokast att avpublicera gruppuppgifterna så länge. Publicera dem senare, när du försäkrat dig om att alla inställningar är korrekta.
Steg 3: Kontrollera länkar i kursen
Klicka på Inställningar i kursmenyn och därefter på Validera länkar i innehållet i menyn till höger. Klicka därefter på knappen Starta länkvalidering. Nu börjar Canvas jobba och du kan gå och hämta en kopp kaffe.
När kontrollen är färdig får du en lista över de ställen i kursen där det finns länkar som inte fungerar. Nu är det ditt jobb att se över dem.
Behöver du göra en grundligare städning?
Om det är väldigt stökigt med mycket importerat material huller om buller kan du ha glädje av resursen Storstäda i din Canvaskurs. Där visas ett metodiskt rätt att rensa upp om du råkat importera mer än vad som var meningen.