Storstäda i din Canvaskurs

När du importerat gammalt material i Canvas blir det ibland för mycket. Städa metodiskt och håll ett studentperspektiv genom hela processen. 

När är det viktigt att städa? 

En bra grej i Canvas är att du kan kopiera kursmaterial mellan kurser. Men efter ett par kopieringar är det lätt att tappa kontrollen. Du behöver städa upp så det blir klart och tydligt vilket material som är aktuellt. 

Vi rekommenderar att du städar inför varje kursstart. Passa på innan det finns studenter i kursen och våga vara riktigt tuff med kvasten. Om du råkar radera något av misstag kan du antingen kopiera in det igen eller använda Canvas funktion för Undelete

Städa och förtydliga 

I filmen i exemplet visar jag hur jag städar upp och samtidigt ser över att det material som blir kvar är tydligt ur ett studentperspektiv. För att min städmetod ska fungera bör kursen vara uppbyggd med utgångspunkt i moduler.  

I städningen är jag noga med att rubriker är konsekventa för att göra det tydligt för studenterna att hitta material i kursen. Jag ser till att mycket noga gå igenom inlämningsuppgifter och se över så att alla inlämningsdatum är korrekta. I moduler med mycket material funderar jag över om det kan sammanställas eller struktureras på ett sätt som gör det tydligare. 

Avpublicera OCH radera – är det verkligen nödvändigt? 

Det absolut viktigaste är att avpublicera sådant material som ska tas bort. Då vet du att det aldrig kommer att poppa upp i aviseringar hos studenterna. Annars riskerar du att glömma något i raderingen och material du trodde var borta kan ställa till förvirring.  

Att radera är egentligen inte nödvändigt ur ett studentperspektiv. Däremot är det väldigt bra för lärare i kursen om sådant som inte ska användas plockas bort. Ni får en bättre överblick över materialet när det är rensat. 

Om det är material som studenterna ska få tillgång till senare under kursen är en bra lösning att låta det vara publicerat men att stänga modulen eller materialet med tillgångsdatum. 

Steg 1: Anslag 

Kontrollera så att du inte råkat få med anslag från tidigare år. Om anslag ska raderas: markera det som ska bort med ett kryss framför. Rulla allra högst upp och klicka på papperskorgen. 

Steg 2: Diskussioner 

Eftersom de flesta kurser har inställningen att studenter själva kan skapa diskussioner är det en bra vana att kontrollera diskussionerna separat. För att ta bort en diskussion: klicka på de tre prickarna till höger och välj Ta bort

Steg 3: Moduler 

Fäll ihop alla moduler med knappen Dölj alla och se över modulrubrikerna så de är konsekventa och tydliga. För att byta namn på en modul klickar du på de tre prickarna till höger om modulrubriken och välj Redigera

Gå igenom en modul i taget och avpublicera allt som ska tas bort. Fundera också på hur du kan göra det som blir kvar bättre överblickbart och strukturerat. En metod är att samla material som hör ihop på sidor. En annan lösning är att lägga in mellanrubriker som tydligt grupperar materialet.  

Om material ska flyttas mellan moduler kan du ta tag i de åtta prickarna framför rubriken och dra det till rätt plats. Det går också bra att använda de tre prickarna till höger och välja Flytta till.  

Några fördjupande filmer du kan ha nytta av i det här steget: 

Steg 4: Uppgifter 

För att lättare få en överblick kan du börja med att sortera uppgifterna i rätt ordning genom att dra i de åtta prickarna framför varje uppgift. Ta bort de uppgifter som ska raderas genom att klicka på de tre prickarna och välja Ta bort

Gå sedan igenom alla uppgifter och se till så att rubriker, inlämningsdatum och uppgiftsbeskrivning stämmer. Jag rekommenderar att rubriken både ska tala om vilket delprov uppgiften ingår i och något om vad som ska lämnas in. Rubriker och inlämningsdatum kan du snabbredigera genom att klicka på de tre prickarna till höger och välja Redigera. Uppgiftsbeskrivningen ändrar du genom att gå till uppgiften och klicka på knappen för att redigera den.  

Använd sidan Kursöversikt i Studentens vy för att kontrollera så allt ser rätt ut. En fördjupande film om att kontrollera inlämningsuppgifter finns på sidan Kursöversikten på Canvas

I en del kurser med många studenter använder man flera parallella inlämningar för att studenterna ska lämna in till rätt lärare. Undvik det! En metod som är bättre ur ett studentperspektiv beskrivs på sidan Filtrera SpeedGrader baserat på studentgrupp.

Steg 4b: Quiz 

Bedömda quiz kommer att finnas med under Uppgifter, så dem har du redan tagit itu med. Om kursen även innehåller övningsquiz eller enkäter hittar du dem under Quiz. 

Steg 5: Filer 

För att markera flera filer samtidigt klickar du strax framför filnamnet med tangenten Ctrl nedtryckt. Därefter kan du klicka på papperskorgen högst upp för att radera dem. 

På sidan Organisera kursens filer finns en fördjupande genomgång av hur du kan sortera filer och jobba med olika synlighetsnivåer för att rätt filer ska bli tillgängliga. 

Steg 6: Sidor 

Om du varit noga med att avpublicera sidor som inte ska användas längre är det enkelt att se vad som ska raderas. Sätt en bock framför det som ska tas bort och klicka på papperskorgen högst upp. 

Steg 7: Kontrollera länkar 

Klicka på Inställningar och sedan på knappen Validera länkar i innehållet så kommer du till Canvas funktion för att kontrollera länkarna i kursen. Observera att det kan ta en god stund för Canvas att söka igenom kursen.